PRÁVĚ TEĎ PROBÍHÁ SPOUŠTĚNÍ NOVÉHO E-SHOPU. OMLOUVÁME SE ZA DOČASNÉ NEDOSTATKY.

Jak vybrat dětskou čtyřkolku

H2e06264c09f94114a9776d7e5a2ce3120

Jak vybrat dětskou čtyřkolku?

Při výběru se často rodiče nemohou rozhodnout, jak velkou, silnou čtyřkolku a zda elektrickou nebo benzínovou čtyřkolku mají dítěti koupit. Elektrická a benzínová čtyřkolka má své výhody a nevýhody. V tomto článku jsme si pro Vás připravili pár užitečných rad, které Vám pomohou se rozhodnout při koupi čtyřkolky.

 

Velikost jezdce_2

 

Než si vyberete čtyřkolku, tak je dobré vzít v potaz věk a hlavně výšku dítěte, ale i kde a jak budete danou čtyřkolku využívat.

Dětské čtyřkolky od 3-7 let (90-130 cm) 
V segmentu dětských čtyřkolek pro ty nejmenší, po dlouhém získávání zkušeností při prodeji a následně při servisování těchto strojů, jsme se rozhodli, že se budeme zabývat pouze nabídkou sortimentu pouze v elektrickém provedení. Tyto čtyřkolky mají zpravidla 6" kola, 800w až 1000w motor a jsou vybaveny buď trakčními bateriemi (těžší varianta) nebo Li-Ion bateriemi (lehké provedení).

Velikou výhodou pořizovací cena benzínové čtyřkolky oproti elektrické variantě. Tato výhoda je patrná pouze do koupě benzínové varianty. Po koupi začíná alchymie jak mixovat benzín (Natural 95 + plně syntetický vysokootáčkový olej pro 2T motory, neustálé seřizování karburátoru (jakmile jej seřídíte, tak Vás čeká čištění karburátoru, který je zanešený od oleje). Dále velkou bolestí benzínových 2T motorů je častá výměna zapalovací svíčky, manuálního startování (praská startovací šňůra), spojky.

Dále je benzínová varianta o dost hlučnější než elektrická (zvuk motoru se rovná motorové pile). Benzínová čtyřkolka tedy vyžaduje daleko větší údržbu než čtyřkolka elektrická, která je prakticky bezúdržbová.

Shrnutí benzínové varianty

Výhody benzínového stroje 49cc:

  • stačí pouze dolévat palivo a můžete jezdit prakticky pořád s neslábnoucím výkonem
  • vejde se do běžného kombíku i většího sedanu, tímto je převoz velmi snadný
  • možnost omezení výkonu a tím omezení rychlosti


Nevýhody benzínového stroje 49cc:

  • nutná a důkladná manipulace s benzínem a olejem - čtyřkolka jezdí na MIX NATURAL 95 + plně syntetický vysokootáčkový olej pro 2T motory
  • větší hluk než u elektrického modelu
  • při omezení výkonu/rychlosti je nutné jezdit pouze po rovině a na povrchu, který neklade velký odpor, jinak hrozí poškození odstředivé spojky opotřebením lamel
  • absence zpátečky

Shrnutí elektrické varianty

Výhody elektrického stroje 800W a 1000W:

  • velmi tichý chod motoru a žádné emise - možnost jezdit v parku, sousedovi pod oknem, či například na dopravním hřišti
  • možnost omezení rychlosti/výkonu pouhým přepnutím tlačítka
  • zpátečka - pouhým přepnutím tlačítka
  • minimální údržba, v podstatě se jedná pouze o pravidelné dobíjení baterie


Nevýhody elektrického stroje 800W a 1000W:

  • nutnost stroj nabíjet ze zásuvky 230V, do úplného nabití většinou cca 6 hodin
  • omezený dojezd a slábnoucí výkon na jedno nabití, po určité době je nutné stroj dobít, či vyměnit baterie
  • nedoporučuje se jezdit v mokrém, či mrazivém počasí

 

Dětské čtyřkolky od 5-9 let (110-140 cm) 
Dětské čtyřkolky se vyrábějí v tomto segmentu jak v benzínovém, tak i v elektrické provedení. Velikostně jsou totožné a mají pouze jinou pohonnou jednotku (spalovací motor nebo elektromotor). Tyto čtyřkolky jsou zpravidla na 7" kolech, mají přední bubnové brzdy a jsou vybaveny 1 rychlostí převodovkou se zpátečkou.

Benzínová varianta
Dětská čtyřkolka je vhodná pro děti cca od 6 let ale v pohodě se na ní vejde i dospělák. Plyn se přidává páčkou na palec na pravé straně řídítek jako u velkých čtyřkolek. Čtyřkolka může být vybavena dálkovým ovládáním, kterým je možnost na cca 60m čtyřkolku nastartovat a vypnout motor v případě že se dítě řítí na překážku. Na čtyřkolce je možnost jezdit prakticky celý den, stačí jen dolít benzín.
Čtyřtaktní motor je relativně tichý, asi jako klasická cestovní motorka (hluboce bublá). Palivo je pouze Natural 95. Olej se do paliva nepřidává, ten je nalit samostatně v motoru a mění se v určitých intervalech, jako u auta. Olejová náplň je společná pro motor i převodovku. Čtyřkolka se startuje elektricky a to tlačítkem na řídítkách, případně pomocí dálkového ovladače, mechanicky se ATV nastartovat nedá, žádná startovací páka zde není. Čtyřkolka je jednomístná, ale 2 malé děti se na ní vejdou za dozoru dospělé osoby.

Je potřeba si uvědomit, že se jedná o dětské čtyřkolky a i když jsou konstruované do hmotnosti cca 90 Kg, tak vhodná uživatelská hmotnost je cca 40 - 50 Kg. Hmotnost se samozřejmě odráží na průchodnosti stroje. Se 90Kg tatínkem čtyřkolka neprojede to co s 20Kg prckem.
Obrovský vliv na sílu čtyřkolky a její průchodnost má omezení plynu (rychlosti), či nedostatečné seřízení stroje: moc napnutý řetěz, přibržďující kolo, podhuštěné kolo, atd.

Elektrická varianta
Dětská elektrická čtyřkolka je vhodná pro děti cca od 6 let ale v pohodě se na ní vejde i dospělá osoba. Plyn se přidává rychlopalem na pravé straně řídítek jako u motorky. Přidávání plynu je plynulé (čím víc přidáte, tím rychleji jedete). Čtyřkolka může být vybavena dvou, nebo tří stupňovým omezovačem rychlosti. Většinou se nechá omezit na rychlosti 10, 20 nebo 30 Km/h. Omezení se nastavuje klíčkem, nebo tlačítkem. Čtyřkolka je vybavena zpátečkou (elektrický přepínač je umístěn na řídítkách). Čtyřkolka je velmi tichá a tak není problém s ní jet třeba do parku, do města, nebo jezdit v hustě zastavěné oblasti. Rozhodně se NEJEDNÁ o čtyřkolku stylu plastových autíček, která potkáváte na chodníku a která mají problém vyjet malinký kopeček. Čtyřkolky jsou vybavené motorem 1000W nebo 1500W a všechny motory jsou dostatečně silné, aby vyjely i větší kopec a není problém aby čtyřkolka uvezla i dospělého člověka.
Dále se rozdělují na varianty řetězové a varianty s diferenciálem, který je součástí elektromotoru.
Dle typu jsou stroje osazeny olověnými, či lithiovými bateriemi s různou kapacitou (dojezdem). Dle typu použité baterie se výrazně liší hmotnost i dojezd stroje. S lithiovou baterií stroj dojede výrazně dál. Čtyřkolka s lithiovou baterií je o něco dražší.
Délka dojezdu je závislá na mnoha faktorech. Záleží na váze jezdce, na kvalitě seřízení stroje (namazání a našponování řetězu, sbíhavost předních kol, nesmí přibržďovat brzda, atd.), profilu trasy, povrchu trasy (pevný asfalt / tráva) a stylu jízdy (na půl plynu ujedete daleko více, než na plný plyn). Čtyřkolka se do plna nabije za cca 6 - 8 hodin.
Čtyřkolka potřebuje jen minimální údržbu. Čtyřkolka je jednomístná, ale 2 malé děti se na ní vejdou.

Dětské čtyřkolky od 7-13 let (120-160 cm) 
Jsou prakticky stejné jako předchozí věková kategorie s tím rozdílem, že tyto čtyřkolky jsou osazeny 8" koly a širšími předními a zadními nápravami. Mají zpravidla v benzínové variantě 3 rychlostí převodovku (řadí se 3-2-1-N-R bez spojky).

Čtyřkolky od 12 let (160 cm)
ATV 200cc a vyššího zdvihové objemu jsou již velké čtyřkolky, jaké běžně vídáte na silnicích a jsou určené spíše pro dospělé. Takto velké ATV mohou být takzvaně bez papírů (bez SPZ), tyto čtyřkolky se nedají přihlásit k provozu na pozemních komunikacích, nebo "s papírama" (s SPZ), takové čtyřkolky se nechají přihlásit a bez problémů mohou jezdit i po silnici. Na čtyřkolce je možnost jezdit prakticky celý den, stačí jen dolít benzín. Čtyřtaktní motor je relativně tichý, asi jako klasická cestovní motorka. Motor obsahuje olejovou náplň, kterou je nutné po najetí určitého počtu kilometrů vyměnit. Olejová náplň je společná pro motor i pro převodovku. Palivo se používá Natural 95. Čtyřkolka může být automatická - řazení pouze vpřed / vzad (vpřed / neutrál / zpátečka), nebo "manuální" (s manuálním řazením R-N-1-2-3-4). Čtyřkolka se startuje elektrickým startérem (spínač na řídítkách).